2009-09-02

För och nackdelar Örebro vs Karlstad

I söndagskväll kom R på att jag måste vara i skolan imorgon i Örebro klockan 9.15. Då var klockan runt 12 på natten och jag bestämde mig för följa med eftersom han inte hittar i Örebro för fem öre.
Sagt och gjort bokade bussbiljetter. Gick upp halv 5 för att cykla ner till stan för att ta bussen till Örebro som gick 06.00 var lagom sliten stesscykla ner till stan utan hunnit äta frukost.

Kom fram 7.30 och gick till pressbyrån inhandlade rabattkort på bussar och lite frukt.
Tog oss till universitetet och fixade saker, jag väntade på han i 2 timmar och så åt vi lunch och sen åkte jag till stan och sprang omkring lite medan han hade sin sista lektion.
Kom hem till 7 på kvällen. Var lagom trött. Somnade 9 på kvällen.

Fördelar med Örebro
Trevligt och mysigt universitetet
Mycket roligare affärsgator (kan var för jag är så van vid dem här)
Mysigt med slottet mitt inne i stan.
Bra tebod riktigt bra tebod :)
Mysigt med gatorna mellan dem olika husena på universitetet.
Bra med rabattkort på bussarna. Inte lika dyrt åka buss som här hemma, sen gäller biljetter i tre timmar mot här en timme.
På universitetet finns det många arbetsplatser utspridda över hela Universitetet.
Man har släkt i närheten. Man känner lite folk där redan.

Nackdelar:
Går ingen direktbuss till universitetet där.
Det går bara en buss till Universitetet där. Dem går inte lika ofta som här.
Biblioteket är litet och gamla stolar och bänkar, det kan behöva förbättras en hel del.
Cola och allt annat i kiosken är dyrt.
Bibblan på univ har bara 2 våningar och ingen tyst avdelning.
Cyklister är riktigt tokiga, dem kör mitt i bilvägarna. När jag skulle gå över vägen på övergångstället fick jag vänta på två cyklister skulle åka förbi istället för bilar. Hur knäppt är inte det. Det fanns förresten två cykelbanor på varsin sida av vägen.

Fördelar med Karlstad:
Bra med förbindelser till Universitetet, går många olika bussar där och det finns direktbussar.
Här stannar Swebus, länstrafiken och stadstrafiken.
Biblioteket här 4 våningar är stort och har bekväma stolar och gott om arbetsplatser.
har en tyst avdelning.
Har en klarälven som rinner igenom centrala Karlstad.
Här har man släkt och vänner i närheten.

Nackdelar:
Inte lika mysigt som i Örebro. Har inte ett fint slott.
Har inte bra tebod.
Har inte heller ett stort marieberg köpcentrum.
Det är dyrt att åka buss.
Biljetten håller bara en timme.

Det är allt jag kan komma på just nu, kan komma upp fler saker frammåt på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar